Startdata

Informatie

Specialist baby ontwikkeling (KD mbo 3&4) - K1266

https://portaal.kiki-s.nl/image/cl1491/banner

Introductie

Het eerste jaar vormt het fundament voor de rest van ons leven. Baby's verdienen dan ook speciale aandacht. Om de kwaliteit van het werken met baby's hoog te houden, schrijft de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK) voor dat elke pedagogisch medewerker een bijscholing moet volgen gericht op de ontwikkeling van baby's. Met het keuzedeel specialist baby-ontwikkeling voldoe jij aan deze eis! Na het afronden van dit keuzedeel ontvang jij het mbo-certificaat 'Specialist baby-ontwikkeling' (K1266) en het CAO erkende certificaat 'Baby's In-Zicht'.

Inhoud

Persoonlijke ontwikkeling duurt een leven lang en baby’s dragen de ontwikkelkansen al in zich. Dit keuzedeel daagt jou uit om al die bloemen ‘in de knop’ een (speel)veld te bieden met vruchtbare grond waarop duizenden bloemen in volle pracht kunnen gaan bloeien. De opvang in het eerste levensjaar van baby's vereist speciale aandacht, aangezien baby's ervaringen opdoen en dit het fundament vormt voor de rest van hun leven. Onderzoek toont aan dat een hoge pedagogische kwaliteit van babyopvang samenhangt met een positieve ontwikkeling en het welbevinden van baby's.


Jij leert tijdens dit keuzedeel om nog sensitiever, actiever en creatiever te worden, zodat je nog meer ontwikkelkansen gaat zien, benutten en creëren. We leren jou ‘echt’ te kijken naar baby's, zodat jij je pedagogisch handelen kan afstemmen op de behoeften van baby's. Wat hebben baby's nodig? Wat kunnen baby's al? Hoe kan je elke baby individueel uitdagen om steeds een stapje verder te gaan in zijn of haar ontwikkeling?

Vanaf 2025 moeten alle pedagogisch professionals die met 0-jarigen werken, een diploma, certificaat of cijferlijst hebben dat aantoont te mogen werken met baby’s. Met dit keuzedeel voldoe je aan de criteria die in de CAO zijn gesteld. Leidende gedachte bij het ontwikkelen van dit keuzedeel is de overtuiging dat pedagogisch professionals vooral handvatten aangereikt moeten krijgen om reeds aanwezige kwaliteiten te ontdekken en verder te ontwikkelen. De deelnemers leren volgens het principe ‘ervarend’ leren.

Dit keuzedeel bestaat uit 3 modules, wat betekent 3 dagen of 6 avonden. Iedere module bevat een klassikale les live en/of virtueel.

Klik hier voor meer informatie over de opbouw van een module.

Leerdoelen

D1-K1-W1: Volgt en stimuleert de ontwikkeling van de baby

Vaardigheden voor het werken met 0-jarigen

Het vergroten van de interactievaardigheden naar 0-jarigen. Na afloop van dit keuzedeel heb jij kennis over de inhoud en het belang van de 6 interactievaardigheden en kan deze gericht toepassen. Waaronder:

  • Sensitieve responsiviteit, (contact)initiatieven (verbale en non-verbale) van 0-jarige herkennen en adequaat op reageren
  • Respect voor de autonomie, respectvolle manier verzorgen met als uitgangspunt de eigen inbreng van de baby en inspelen op het individuele dagritme van de 0-jarige
  • Structureren en grenzen stellen
  • Praten en uitleggen
  • Ontwikkelingsstimulering, kansen signaleren en benutten
  • Begeleiden van interacties tussen baby’s onderling
  • Inrichten van een stimulerende speelleeromgeving voor de 0-jarige, hoe dit op een respectvolle manier voor iedere baby kan en op een ergonomisch verantwoorde manier (tiltechnieken).
  • Ouders als opvoedpartners, antwoorden kunnen geven op vragen van ouders over de ontwikkeling en welbevinden van de baby.

    Kennis over 0-jarigen

    • Het vergroten van kennis en vaardigheden om de ontwikkeling van 0-jarigen gericht te ondersteunen en te stimuleren (de cognitieve, taal-, fijne en grove motorische, zintuiglijke en de sociaal-emotionele).
    • Kennis over de mijlpalen gerelateerd aan de cognitieve, taal-, fijne en grove motorische, zintuiglijke en de sociaal emotionele ontwikkeling en de fysieke ontwikkeling.
    • Het vergroten van de kennis over de (hersen)ontwikkeling van baby’s in de pre-, peri- en postnatale periode. Dit uiterste prille begin van ons leven vormt de blauwdruk de rest van ons leven.
    • Kennis van stressreductie bij baby’s en over voorkomen van overprikkeling.
    • Inzicht en kennis over spel- en ontwikkelingsmaterialen die geschikt zijn voor 0-jarigen en het inrichten van de speelleeromgeving voor een 0-jarige.

    Certificering / examinering

    • Verslag van verworven kennis en vaardigheden
    • Certificering is persoonsgebonden en er wordt alleen een mbo-certificaat uitgereikt als aan de certificeringseisen is voldaan.
    • Na afronding van dit keuzedeel ontvang je het certificaat: Specialist baby ontwikkeling - K1266 en het CAO erkende certificaat "Baby's In-Zicht'.

    Resultaat
    Je volgt en stimuleert de ontwikkeling van baby's. Je bent in staat om de ouders/verzorgers te informeren over de brede ontwikkeling en het welbevinden van baby's. De complexiteit van jouw werkzaamheden zit voornamelijk in het afstemmen op elke individuele baby en het inspelen op ontwikkelingsfasen en behoeften van baby's. Je hebt (specialistische) kennis van de ontwikkeling, bijpassende spel- en ontwikkelingsmaterialen en aandachtspunten bij de verzorging van baby's. Je houdt rekening met het ritme van iedere baby en zorgt voor structuur, herkenbaarheid en veiligheid. Jij biedt iedere baby alle ruimte om met passend ontwikkelingsmateriaal zelf en met andere baby's te spelen en te experimenteren zodat baby's zich kunnen ontwikkelen. Je hebt tevens individuele contactmomenten, waarbij signalen van baby's leidend zijn. Het gegeven dat er in een groep vaak meerdere baby's zijn, die allemaal individuele aandacht en verzorging dienen te krijgen, maakt het werk complex.

    Doelgroep
    Voor iedereen die interesse heeft om in de kinderopvang te werken met baby’s. Dit keuzedeel is geschikt voor mbo-niveau 3 en 4.

    Planning

    za 08-03-2025
    +

    Vraag hier jouw intakeformulier aan!